Tips 1: Merverdi

Merverdi, smatt på ordet. I mitt hode er det et nøkkelord for å lage en god Facebook-side.

Jeg lovte i forrige innlegg å komme med fem tips/tanker/stikkord til deg som administrer en profesjonell Facebook-side. Alt basert på egne erfaringer, og forhåpentlig konkrete og forståelige innspill.

Mitt første nøkkelord er merverdi.

Har du noen gang sett på Facebook-sida du administrerer – og spurt deg selv. Ville jeg fulgt min egen side, om du sammenligner med de beste sidene du selv følger?

Altfor ofte lanseres profesjonelle Facebook-sider uten en tanke/ide om hva man vil med den. Å ha en Facebook-side er aldri et mål i seg selv. Facebook er en av mange kommunikasjonskanaler mot kunder/interessenter. Facebooksida er kanalen, målet er mer salg, mer besøk, økt kjennskap, bedre omdømme m.m. You know the drill.

Facebook-sider uten en klar ide, ender da også opp nokså uengasjerende. Her publiseres lenker til nyheter som er publisert på bedriftens webside. Det er her vi legger ut de profesjonelle ansattebildene. Åpningstider, besøksadresse. Produktnyheter – gjerne med pris. Tilbudsvarer – med den nedsatte prisen. Og se, en av våre ansatte er intervjuet av lokalavisa – klikk her for å lese artikkelen.

Det er til å grine av.

Skjermbilde 2014-03-04 kl. 22.35.38Se på Avisa Nordland på Facebook – en endeløs serie med lenker til nettavisa. Skal det være det eneste de tilbyr, er det faktisk enklere å gå direkte til nettavisa og ikke omvegen om Facebook. Merarbeid, ikke merverdi.

Hvorfor skal jeg følge din side, om den ikke gir meg noe annet enn det jeg finner på websida di? Eller det jeg kan lese om din bedrift i lokalavisa? Hvilken merverdi har jeg da av å følge deg på Facebook? Du gir meg ikke noe annet enn det jeg finner andre steder. Du blir bare støy.

Eksempler på merverdi ser du hver dag, blant dem som er dyktige i sosiale medier. Bli mer bevisst på hvordan du selv bruker Facebook. Hva klikker du selv ”liker” på. Hvorfor? Hva synes du er bra på andre sider. Kan du gjøre noe lignende?

Merverdi handler om å gi noe ekstra på Facebook. Noe unikt. Men hva?

Barack Obama gjorde det til en kunst da han vant presidentvalget første gang. Det var kun på Twitter du kunne se bildet da han ga kona en varm klem etter at valgresultatet var klart. Et bilde som inntil nylig var verdens mest re-tweetede bilde. Og fulgte du Obama på sosiale medier under valgkampen, så du at han bød på seg selv. Her fikk du se Obama slik du aldri ser han i media. Bilder fra bak kulissene. En grunn til å følge han. På Facebook ble du bedre kjent med mennesket Obama, ikke den politiske Obama som media presenterte. Her finner du bilder du ikke ser andre steder.

Ser du på Siv Jensens siste mobilopplastninger på Facebook, er det langt mindre merverdi. De siste bildene er av Siv på talerstolen. Bilder vi ser hver dag i avisa. Mindre merverdi, selv om også hun har mer «personlige» bilder på sida.

Skjermbilde 2014-03-04 kl. 20.36.38

”Eksklusive” bilder er svært lett å publisere. Bilder som viser livet bak fasaden. Hvor publikum blir bedre kjent med deg og din bedrift. For fortsatt er vi mennesker slik at vi vil gjerne forholde oss til personer framfor merkevarer.

Merverdi kan være så mangt.

  • Åpner du butikk; De 100 første besøkende som publiserer bilde fra åpninga på sin egen Facebook-side får en åpningsgave.
  • Eier du en butikk: Hva med å tilby kunder rabatter og andre fordeler om de viser at de ”liker” din side på Facebook – på mobilen. Det er annen merverdi. Slik som G-sport blant annet har prøvd.
    Skjermbilde 2014-03-04 kl. 19.43.29
  • Er du en artist: Hva med å slippe nyhetene om billettsalg og konsertsteder på Facebook først. Det gir fansen en merverdi ved å følge deg på Faceboook. Det gir også media en grunn til å følge deg. Hva med å trekke ut en av følgerne som får en signert CD, eller gratisbilletter… Merchandise…*
  • Kunstneren Morten Gjul la nylig ut en video av seg selv i arbeid. Videoen Skjermbilde 2014-03-04 kl. 22.52.21fikk svært mange likes og delinger. Dagen etter la kunstneren ut ny status hvor han takket for responsen, han var så fornøyd at han hadde trukket ut en av dem som hadde delt/likt videoen – og sendte vedkommende en gratis akvarell. Der snakker vi merverdi! Enda bedre fordi det ikke ble lagt ut som en konkurranse! Tommel opp.
  • Og hvorfor skal du opptre som den selvopptatte kisen på fest som bare snakker om seg selv. Hvorfor skal du bare publisere det du har på hjertet? Hva med å dele nyheter fra andre sider som du tror er av interesse for dine følgere. Det er enda en grunn for å følge deg. Du følger med for dem. Kunnskapsdeling er en betydelig merverdi.

KOKKESIDER UTEN MERVERDI
Ofte er det like lett å forstå gjennom det motsatte av gode eksempel. Så jeg runder av med et lite blikk på to av landets mest profilerte kokker. Eyvind Hellstrøm og Arne Brimi. Begge har egne sider på Facebook.

Hellstrøms side, som administreres av TV3, inneholder stort sett lenker til hvert enkelt program, påminnelser om kveldens program og tips om hvor du finner reprisene av program – og reklame for Hellstrøm-produkt.

Hellstrøm

Brimi

Arne Brimi er lite aktiv, og foretrekker å legge ut «visdomsord».

Når Hellstrøm nærmer seg 100.000 følgere, påstår jeg at det er på grunn av kjendisstatus – og ikke på grunn av innholdet på Facebook-sida.

Om jeg skal følge en mesterkokk på Facebook, har iallfall jeg andre forventninger.  Tenk om Hellstrøm og Brimi kunne gitt tips om gode kniver, kjappe middager, knep på kjøkkenet, inspirasjon til min grå kjøkkenhverdag. Men nei.

IKKE FARLIG Å FEILE
Jeg har mange ganger hørt frasen ”men vi vet ikke hva vi kan gjøre”. Like mange ganger har jeg sett ideene hagle blant ansatte – bare de settes sammen, og bes om å hoste opp ideer til aktivitet på Facebook. De beste ideene er ofte nærmere enn du tror – blant dine egne ansatte, de som kjenner bedriften, produktene og kundene best. Du må bare gi dem sjansen til å komme med dem.

Bare fantasien setter grenser. Prøv og feil, det er ikke farlig om ting mislykkes. Det er ikke selvangivelsen vi snakker om. Og viktigst av alt: Gir du følgere merverdi, noe unikt de bare finner på din Facebook-side – får du merverdi tilbake. Lojale og engasjerte følgere, og ikke minst, dialog med kundene dine. I tillegg tror jeg at de som bevisst tenker at innholdet på Facebook-sida skal ha preg av ”eksklusivitet” – sakte men sikkert vil få den oppmerksomheten de fortjener.

Har du eksempler på Facebook-sider som er dyktige på merverdi? Legg gjerne inn eksempler i kommentarfeltet.

Reklamer

4 tanker på “Tips 1: Merverdi

  1. Dette var interessant lesning. Her kommer nyttige tips som gjør at man kan utnytte de sosiale medier på en måte som ikke bare blir oppfattet som støy som det sto i innlegget.

  2. Tilbaketråkk: Tips 2: Få flere følgere på Facebook-sida | Bulles verden

  3. Tilbaketråkk: Tips 3: Have fun! | Bulles verden

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s